Assalamulaikum

Semoga mendapat iktibar dan pengajaran atas apa yang saya cuba sampaikan....

Rabu, 16 November 2011

Sembelih Korban 2o11 kat Sekolah

Sebelum hari itu, pihak sekolah telah membeli 3 ekor lembu untuk dijadikan korban. 1 telah disembelih awal manakala 2 lagi di sembelih pada hari Selasa. Fuhhh! Banyak kerja tu. First2, kena tarik lembu sampai dia jatuh. Kemudian, kena korek lubang untuk buang darah dia. Ustaz Abdullah Jamil (AJ) pula ditugaskan menyembelih itu lembu. Setelah dipotong bahagian leher, SAS! Darah memancut sebijik macam air pancut. Banyak lagi tu. Saya pulak kena suruh oleh Sir Fikri untuk ambil tali mengikat bahagian kaki lembu yang telah dipotong supaya daging dia mudah diambil. Ustaz Hafizy pula suruh saya tanam darah lembu itu kerana takut berbau busuk. Akhirnya, pembahagian daging berjalan lancar. Saya terus pi rehat kat masjid.

Lepas tu, kena panggil berdikir barat Form 3 untuk Majlis Makan Beradab. Apalagi, saya tidak maw join sebab last minute punya kerja. Tetiba, Saifullah datang suruh saya buat balik kad jemputan untuk asrama putra kerana dia cakap tidak colourful. Kerja yang senang bagiku lalu aku cari bahan2 mewarna lagi. Pensel khas dari 2H-8B, pensel warna dan magic colour pen. Background mesti buah-buahan kerana majlis tu sempena buah-buahan tropika kata Saiful. Wah! Dalam masa 30 minit, siap sua. Lepas tu, datang kat dewan tu, hantar tu lukisan ma Saiful tapi Fadhil pulak suruh aq join dikir barat. Seh! Aku cakap jak tak nak tanpa alasan. Terus Saiful hantar tu lukisan ma putri. Aku keluar pi masjid periksa daging tu. Ketika maw pi dewan balik, aku kena suruh pi lukis 1 Malaysia oleh putri. Dalam makmal sains am, sorang2 saja. Memang bosan tu tapi ada kerja sua kan. Buat sajalah. Lepas siap tu memang direct azan Zohor.

Petang tu, apalagi semua pelajar makan sup daging sembelih beramai-ramai Kerana lepas solat Zohor, aq memang pening giler sampai nak tidur terus. Bangun2 jak, kena suruh makan. Haha, demi mengisi perut, dalam keadaan mamai, pergi ke dewan makan, lalu ambil piring dan nasi. Pi pondok masakan, minta sup dan daging sekali. Malangnya, teda yang kecil lalu terpaksa kongsi ma Zamil, yang bersaiz gearbox. Wow! Kenyang giler. Akhirnya, malam itu pula preparation untuk Majlis Makan Beradab. Macam2 kami setting. Ambil meja dewan makan, susun, hias backdrop, dan sebagainya (Saya tidak terlibat mana2 AJK tapi kerana bosan giler, pandai2 cari kerja). Lepas tu, jam 11.00 saya pun terus pi asrama. Tido dah no...

PS: Buat setakat yang ingat saja....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan