Assalamulaikum

Semoga mendapat iktibar dan pengajaran atas apa yang saya cuba sampaikan....

Sabtu, 12 November 2011

MeNgHaDaPi PmR 2o11 & Kr0n0l0gInYa

Sebelum PMR..
      Saya rasa persediaan saya belum cukup ni. Kena belajar malam2 lar. Qiamullail kat masjid lar. Ulangkaji ikut masa dan subjek. Semuanya telah disusun rapi. Hanya tinggal perlaksanaan saja lagi. Walaupun kawan-kawan ku yang lain macam tidak semangat mahu belajar untuk PMR hehehe..Antara kawanku ketika itu yang paling kuat belajar ialah Suhardi Hablee. Dia belajar setiap malam sampai pagi. Tu lar yang menyebabkan dia mengantuk ketika awal pagi tetapi saya lihat dia di kelas 3 Siti Aisyah pun masih segar lagi. Saya tak tahu apa rahsia dia tetapi yang pasti dia minum nescafe tiap kali dia belajar malam. Tapi maaf, saya tak sehebat dia dan tak teringin meniru gaya hidup dia. Aku ada cara tersendiri. Antara cara2 yang saya lakukan ialah : selalu tanya kawan (walaupun terpaksa buang perasaan malu), merujuk buku nota (walaupun jarang), selalu buat latihan (walaupun malas) dan membaca Al-Quran (walaupun tyme mahgrib kadang2 miss). Harap Form 3 tahun depan boleh maju dari segi cara pembelajaran.

Ketika PMR..
      Saya rasa berdebar pada hari pertama PMR. Ujian BM paper 1, kertas soalan yang paling mencabar. Terdapat bahasa orang Terengganu dalam kertas itu. Saya terpaksa menjawab semua soalan dengan yakin walaupun ragu2. Kertas soalan yang paling ditakuti ialah BI paper 2. Arrrgghh! Tidak cukup masa mahu buat Section A (soalan yang terakhir dijawab). Tetapi moga2 jawapan saya dapat diterima dalam kategori A. Amin....Insya Allah. Kertas terakhir ialah Bahasa Arab Komunikasi (BAK). Saya difahamkan bahawa format BAK ini akan bertukar ketika saya di Form 4 & 5 nanti. Saya harap saya dapat memahami segala pengajaran ustaz dan ustazah yang mengajar saya BAK. Psst... ketika sebelum ujian waktu petang (Geo dan KH), saya tetiba tertidur menyebabkan saya terpaksa ulang kaji last minute ( tmbhn dgn puasa). Tapi harap ia tidak merosakkan jawapan saya.

Selepas PMR...
      Fuhhhhh! Lega rasanya habis PMR. Inilah masa untuk enjoy men sukan. Ada suatu ari, aq jadi man of the match kerana aq byk melepasi orang dan buat stail parkour, tetapi tidak pndai gol. Adui, sukar2...tetapi best memang best. Enjoy your life lar!! Hahaha, sekarang ni kena urus Majalah Sekolah pula kerana saya ahli sidang redaksi majalah sekolah. Tired but Addicted. Nampaknya khat yang ustaz Yassir berikan tu belum habis dicat lagi. Gantung sehingga tahun depan rasanya. Lepas jamuan2 lar pula, banyak betul mahu bayar. RM4+RM3=RM7 dikira banyak dah tu. Time tukar2 hadiah, saya teda kena bagi hadiah coz ada org tue tak hadir manakala Saifullah Ithnin dapat hadiah saya iaitu glow bear. Malangnya, dirampas oleh ustaz Naim kerana cuba mendedahkan hadiah saya kepada lampu untuk melihat glownya malam tersebut. Haha, ketawa hati kecilku melihat keadaan itu. Minggu depan saya terpaksa urus majalah sekolah yang belum selesai sebab sebelum ini majalah itu hanya dikumpulkan kasar2. Sekarang, Madam Zalina mahu memastikan setiap helaian majalah sekolah disemak betul2, betulkan kesalahan ejaan dan menyerikan lagi majalah sekolah itu. Sebenarnya, hanya form 4 sahaja yang sepatutnya urus perkara itu tetapi Madam ingin perkara ini cepat selesai dengan bantuan kami (Form 3). Diharapkan majalah sekolah tahun depan dapat perhatian dari semua pihak... AMIN....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan