Assalamulaikum

Semoga mendapat iktibar dan pengajaran atas apa yang saya cuba sampaikan....

Khamis, 17 Mac 2011

Kawan

Andainya kita ditakdirkan mempunyai ramai kawan, hendaklarh kita berhati-hati memilihnya kerana ada di antara mereka boleh mempengaruhi kita ke jalan maksiat. Adakalanya orang yang tidak mempunyai kawan pun mampu untuk menjadi seorang muslim/muslimah yang sejati. Sukar diungkapkan bagaimana mereka melakukannya tetapi dengan pertolongan Allah, mereka berjaya mengecapi kejayaan di dunia dan akhirat. Kita semua mampu melakukan amar ma'ruf dan nahi mungkar tetapi hati kita yang sering dibisik oleh syaitan sentiasa menggugat iman kita agar terus melakukan perkara-perkara haram. Perkara yang secara jelasnya haram dianggap suatu perbuatan yang sudah biasa dalam kehidupan.
Kesimpulannya, kita jagalah hati dan iman kita. Cegahlah dengan berhikmah iaitu menggunakan tangan (kuasa), jika tidak mampu, gunakan lidah (lisan), dan yang paling tidak mampu, gunakan hati yakni membencinya dan tidak melakukannya. Wallahualam.


Semoga sentiasa dalam keadaan sihat kawan-kawan. Betapa indahnya persahabatan yang erat dan bersama-sama membina wawasan agama islam yang cemerlang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan