Assalamulaikum

Semoga mendapat iktibar dan pengajaran atas apa yang saya cuba sampaikan....

Khamis, 2 Jun 2011

Cita-cita

Setiap insan mempunyai cita-cita tersendiri mengikut minat dan kecenderungan terhadap sesuatu perkara. Contohnya, juruterbang, doktor, jururawat, cikgu, dan lain-lain. Semuanya menyumbang kepada ekonomi negara. Tanpa pekerjaan ini, negara sudah tentu mundur dan tidak mencapai tahap kemajuan pada zaman kini. Secara tidak sedar, kerajaan telah mewujudkan pelbagai sektor pekerjaan seperti sektor pertanian, perikanan, perlombongan, perindustrian, dan pelbagai lagi.

Akan tetapi, kita sering dengar ramai pemuda pemudi yang menganggur akibat tiada peluang pekerjaan. Mereka tidak pula cuba untuk bidang-bidang yang berkaitan dengan pertanian atau perikanan kerana bimbang akan 'kekotoran'. Oleh yang demikian sedarlah, wahai generasi zaman sekarang. Kita yang bakal mewarisi khazanah negara kita. Pilihlah cita-cita kita agar dapat memurnikan lagi negara kita dan seterusnya memajukan negara kita sebagai sebuah negara Islam yang terbaik. Walaupun harga minyak dan barang baik,seharusnya rakyat harus terus berusaha mencari kerja tambahan sebagai pendapatan sampingan. Pihak kerajaan pula hendaklah memikirkan kepentingan rakyat yang kian sengsara akibat kenaikan harga minyak. Pada masa dahulu, kita boleh memerdekakan negara. Mengapa pada masa kini, semuanya menurun? Oleh itu, pihak kerajaan hendaklah mengambil langkah berjaga-jaga untuk memastikan keselamatan dan kemakmuran negara.

Wahai generasiku,
Capailah cita-cita dengan penuh keazaman, bukannya dengan sambil lewa atau ala kadar. Masa hadapan negara terletak pada tangan kita jua, kan? Ingatlah setiap masa....



Lagu 1 Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan